Wachtlijstbemiddeling

De afspraken over tijdige zorg

  • Aanvaardbare wachttijd
  • Hulp van huisarts, ziekenhuis of inTwente
  • Moeilijke situaties

Wachttijden

Vaak moet u lang wachten voor u aan de beurt bent bij een ziekenhuis of ggz-aanbieder. Hoe lang precies, hangt af van het ziekenhuis en het soort behandeling. inTwente heeft met ziekenhuizen en andere gecontracteerde zorgverleners afgesproken dat zij zorg verlenen binnen een redelijke termijn. De overheid bepaalt wat de maximale wachttijden mogen zijn, dit wordt de Treeknorm genoemd. Hieronder vindt u de maximaal aanvaardbare wachttijden.

Zorg Treeknorm
Ziekenhuis/specialist* 4 weken
Diagnose/indicatie 4 weken
Polikliniek 6 weken
Klinische behandeling   7 weken
GGZ
  • aanmelding: 4 weken
  • tussen aanmelding en beoordeling: 4 weken
  • tussen aanmelding en ambulante behandeling: 6 weken
  • tussen aanmelding en intramurale behandeling: 7 weken
Thuiszorg 6 weken, 80% in 4 weken
Toegangstijd huisarts 3 werkdagen, 80% in 2 werkdagen
Toegangstijd apotheek 1 werkdag
Zorg inTwente-norm
Paramedische zorg:
Fysiotherapie
Oefentherapie
Logopedie
Ergotherapie
Diëtetiek
binnen 5 werkdagen na aanmelding wordt een eerste afspraak aangeboden.
*Spoedeisende hulp moet altijd binnen enkele uren worden verleend.

Te lang wachten, wat kunt u zelf doen?

Wordt u niet binnen deze norm geholpen, dan is de wachttijd te lang. Welke wachttijd in uw situatie aanvaardbaar is, is uiteraard afhankelijk van uw klachten en uw specifieke (gezondheids)situatie. Overschrijdt uw wachttijd de bovenstaande termijnen of verslechteren uw klachten, dan adviseren wij u als volgt te werk te gaan.

  1. Vraag uw huisarts wat hij/zij voor u kan doen. Uw huisarts is immers het beste op de hoogte van uw medische situatie en kan het beste bepalen hoe urgent uw klachten zijn. Uw huisarts kan contact opnemen met uw behandelend arts.
  2. Mocht de huisarts of uw behandelend arts niets voor u kunnen doen, dan kunt u het ziekenhuis of de GGZ-instelling vragen of een andere specialist of behandelaar u sneller kan helpen. Ook kunt u zelf zorginstellingen bij u in de buurt benaderen om na te gaan of u daar eerder behandeld kunt worden. Op de website www.zorgkiezer.nl kunt u de wachttijden van zorginstellingen met elkaar vergelijken. Overigens vermindert de wachttijd hier zelden door omdat er vaak nieuwe onderzoeken nodig zijn. Een alternatief is dat u onze hulp inschakelt (zie hieronder).

Onze wachtlijstbemiddeling

Als uw huisarts niets voor u kan doen en u langer dan de maximale wachttijd moet wachten op een consult of behandeling, dan kunt u onze hulp inschakelen. Wij bemiddelen voor consulten en behandelingen in ziekenhuizen, GGZ-instellingen en zelfstandige behandelcentra (ZBC’s) en gaan na of u ergens anders sneller aan de beurt bent. U kunt dan het wachtlijstbemiddelingsformulier invullen. Ook kunt u ons bellen via het nummer: (053) 5 748 348 .

Na ontvangst van uw aanmelding voor wachtlijstbemiddeling inventariseren wij de mogelijkheden om uw wachttijd te verkorten. Binnen 2 werkdagen nemen wij met u contact op over de resultaten van onze bemiddeling.

Wachtlijstbemiddeling wordt volledig vergoed en gaat nooit ten koste van andere patiënten.

Wachten op plaatsing in een revalidatiecentrum

Wij kunnen niet bemiddelen voor plaatsing in een revalidatiecentrum. De (medische) keuze voor een bepaald revalidatiecentrum is namelijk de verantwoordelijkheid van uw behandelend arts.

Behandeling in het buitenland

Wanneer u in Nederland op een wachtlijst staat, overweegt u misschien behandeling in het buitenland. Wij voeren hierin geen actief beleid, omdat wij doorgaans onvoldoende zicht hebben op de kwaliteit van de zorg en behandeling door instellingen in het buitenland.

Voor behandeling in het buitenland vergoeden wij nooit meer dan het bedrag dat de behandeling in Nederland zou hebben gekost.

Wilt u weten welke vergoeding u van ons ontvangt wanneer u zou kiezen voor behandeling in het buitenland? Stuur ons dan:

  • een brief met opgave van reden,
  • een brief van uw behandelend specialist,
  • een brief van de buitenlandse kliniek met daarin het voorstel voor de behandeling met een kostenraming.

Ons adres is:
inTwente Zorgverzekeraar, account Buitenland
inTwente Zorgverzekeraar Postbus 1070 7500 BB Enschede

Voor meer informatie over uw recht op vergoeding voor zorgkosten in het buitenland kunt u ook de brochure buitenland raadplegen.

Naar boven