Afrekening gespreid betalen eigen risico

Heeft u in 2017 deelgenomen aan het gespreid betalen van het eigen risico? Dan ontvangt u in april 2018 een overzicht van inTwente met de eventueel gemaakte kosten. Op deze pagina leggen we u uit wat deze brief precies inhoudt en waarom u deze ontvangt.

Wat houdt het eigen risico ook alweer in?

 De overheid heeft bepaald dat verzekerden boven de 18 jaar de eerste zorgkosten - die normaal gesproken vergoed worden uit de basisverzekering - zelf moeten betalen. Dit kan gaan om medicijnen, bepaalde hulpmiddelen of een behandeling of consult bij de specialist in het ziekenhuis of in een GGZ instelling. Let op: niet alle zorgkosten uit de basisverzekering vallen onder het eigen risico. Een consult bij de huisarts valt er bijvoorbeeld niet onder. 

Waarom ontvang ik deze brief?

U heeft ervoor gekozen om het eigen risico van 2017 gespreid vooruit te betalen. Nu, in april 2018, sturen we u een eindafrekening van de regeling gespreid betalen eigen risico. Hierop kunt u teruglezen of en hoeveel eigen risico u heeft verbruikt, om welk zorgkosten het gaat en welk bedrag u eventueel teruggestort krijgt. Het gaat dus om zorgkosten die u heeft gemaakt in 2017. Uiteraard gaan we in de brief niet gedetailleerd in op uw zorgkosten, want we vinden uw privacy enorm belangrijk! Welke medicijnen u heeft meegekregen en om welke specialist het gaat, vindt u terug in het zorgoverzicht in uw Mijn inTwente account. 

Ik heb mijn eigen risico niet volledig verbruikt. Wanneer ontvang ik een teruggave?

Wanneer u het verplicht eigen risico van 2017 niet volledig heeft verbruikt, ontvangt u het teveel betaalde bedrag van ons terug. Dit zal rond 18/19 april op uw rekening worden gestort, met uitloop van enkele werkdagen. Let op: het is mogelijk dat we nog zorgkosten ontvangen van zorgverleners nadat we u de eindafrekening hebben gestuurd. Deze brengen we dan alsnog apart bij u in rekening. Dit kan bijvoorbeeld gaan om ziekenhuisfacturen.

De zorgkosten die op mijn eigen risico brief staan, kloppen niet!

Wanneer u het idee heeft dat de kosten op uw eigen risico factuur niet kloppen, adviseren we u contact op te nemen met de zorgverlener of instelling die deze zorgkosten bij ons ingediend heeft. De zorgverlener of instelling kan vervolgens een digitale correctie indienen bij ons. Wij verwerken deze correctie vervolgens in uw kostenoverzicht en in uw eigen risico. Let op: wanneer we nieuwe zorgkosten ontvangen kan dit hiermee verrekend worden. U ontvangt dan verder geen bedrag terug.

Meer informatie?

U kunt meer lezen over dit onderwerp op de algemene pagina over het eigen risico. Binnen de beveiligde omgeving van Mijn inTwente kunt u uw eigen zorgkosten bekijken.

Heeft u toch nog vragen? Neem dan contact op met onze Klantenservice.

Voorlopige afrekening

Het is mogelijk dat we nog zorgkosten ontvangen van zorgverleners nádat we u de eindafrekening hebben gestuurd. Deze brengen we dan alsnog apart bij u in rekening. Dit kan bijvoorbeeld gaan om ziekenhuisfacturen.