Eigen risico brief

Waarom ontvang ik een eigen risico factuur?

De overheid heeft bepaald dat verzekerden boven de 18 jaar de eerste zorgkosten - die normaal gesproken vergoed worden uit de basisverzekering - zelf moeten betalen. Wanneer u een bepaald bedrag aan zorgkosten uit de basisverzekering heeft bereikt en niet meedoet aan het gespreid betalen van het eigen risico, sturen wij u een eigen risico brief. Dit kan gaan om medicijnen, bepaalde hulpmiddelen of een behandeling of consult bij de specialist in het ziekenhuis of in een GGZ instelling. Let op: sommige vergoedingen zijn een uitzondering hierop, zoals een consult bij de huisarts.

Ik heb de afgelopen maanden zorgkosten gemaakt, waarom heb ik dan nog geen brief ontvangen?

Om te voorkomen dat we heel veel brieven naar u sturen, stellen we bij elke verzending een bepaald grensbedrag vast voor het eigen risico. Wanneer u deze grens bereikt, ontvangt u een brief. Het scheelt veel papier (goed voor het milieu!) en u kunt makkelijk over een hoger bedrag een regeling treffen. Door dit grensbedrag en daarnaast het administratief verwerken van de zorgnota’s, kunt u uw eigen risico brief wat later ontvangen.

Het is ook mogelijk dat we de factuur nog niet hebben ontvangen van de zorgverlener. Met name bij ziekenhuizen kan het voorkomen dat een declaratie pas erg laat bij ons binnenkomt: soms zelfs meer dan een jaar later. Dit komt onder meer door het wettelijke systeem van declareren bij ziekenhuizen. Hierin is bepaald dat het ziekenhuis pas kosten in rekening mag brengen nadat uw behandeling volledig afgerond is. Dit kan betekenen dat de rekening pas meer dan een jaar na de start van de behandeling bij ons in rekening wordt gebracht.

De zorgkosten die op mijn eigen risico brief staan, kloppen niet!

Wanneer u het idee heeft dat de kosten op uw eigen risico factuur niet kloppen, adviseren we u contact op te nemen met de zorgverlener of instelling die deze zorgkosten bij ons ingediend heeft. De zorgverlener of instelling kan vervolgens een digitale correctie indienen bij ons. Wij verwerken deze correctie vervolgens in uw kostenoverzicht en in uw eigen risico. Let op: wanneer we nieuwe zorgkosten ontvangen kan dit hiermee verrekend worden. U ontvangt dan verder geen bedrag terug.

Meer informatie?

U kunt meer lezen over dit onderwerp op de algemene pagina over het eigen risico. Binnen de beveiligde omgeving van Mijn inTwente kunt u uw eigen zorgkosten bekijken.  Heeft u toch nog vragen? Neem dan contact op met onze Klantenservice.